Högtider kan vara potentiella guldgruvor för företag som vill locka nya kunder och öka försäljningen. Under Black Week-dagarna till exempel omsätter e-handlare 15% mer än en genomsnittlig dag, och under julveckan konsumerar vi 27% mer än under andra veckor på året. Bara för julklappar konsumerar vi svenskar cirka 23 miljarder varje år, och nästan 40% av den handeln sker online. Genom att använda rätt strategier för annonsering under dessa högtider kan du säkerställa att din verksamhet sticker ut i den hårda konkurrensen. Här kan du läsa våra tips på One Partner Media för att hitta rätt strategi.
Nyckeln – Planera i Förväg
Precis som du gör med julklappar och presenter så planerar du alltid för tid vad som ska köpas och när det ska köpas. Detsamma behöver gälla din annonsering. Många av dina branschkollegor kommer att starta sin annonsering tidigt för att sno åt sig så många kunder det går i tidigt stadie. Här behöver ditt företag vara tidig på bollen också. Se till att lägga upp en bra planering i god tid då högtidshandeln oftast sker innan högtiden.
Uppdatera Hemsidan Kontinuerligt
Din annonsering kan vara hur grym som helst, men är din hemsida inte uppdaterad så kommer annonseringen inte att leda någonstans. Det är mycket viktigt att din webbplats är lätthanterlig och stilren för att besökare inte missar det erbjudandet du vill framföra. Nedanför finner du lite punkter att hålla utkik efter för att förbättra din webbplats vid högtider:
- Att din landningssida/hemsida är uppdaterad och anpassad efter det aktuella erbjudandet.
- Se till att erbjudandet syns tydligt i både annons och hemsidan, så samma budskap förmedlas.
- Se till att din webbplats laddningshastighet är bra – seg hemsida = tappar besökare.
- Minimera köpresan på produktsidorna (så få klick som möjligt till köp) och optimera din kassa för att förenkla köp.
- Minimera kundens köpresa och optimera din utcheckning – sikta mot att förenkla kundens utcheckning.
- Optimera din hemsida för att förbättra konverteringsgraden.
- Använd tydliga budskap och CTA-knappar (Call to action) för att uppmuntra besökare till köp.
- Mobilanpassa din webbplats – nästan 70% av all trafik som sker på internet är gjorda via telefoner. Just därför är det viktigt att mobilanpassa din webbplats.
Höga kostnader är inte dåligt
När man jobbar främst med CPC annonser (Click per cost) så vill man annonsera på sökord som inte har en hög CPC och konkurrens, men även där man kommer åt potentiella kunder. Men ibland är det oundvikligt för att man vill vara med i leken. Främst vid högtider är det lätt att de flesta sökorden blir dyrare och får högre konkurrens, detta är på grund av att sökorden är mer eftertraktade och ökar i sökvolym än vanligt. Vårt tips är att du satsar på produkter/sökord som ger dig bäst marginal och skapar en kampanj struktur för att öka försäljning och konverteringsfrekvens. Var även beredd att öka din kampanj budget under högtider.
Detta var lite användbara tips och tricks för att maximera din annonsering under högtider. Genom vårt unika kärnutbud av total landningssida och banbrytande arbetsmetoder positionerar vi oss som den mest framstående mediapartnern inom branschen. Med vår djupa kompetens inom SEO och Content Marketing, ger vi våra kunder en kraftfull konkurrensfördel, oavsett verksamhetsområde eller bransch.Tveka inte att kontakta oss på One Partner Media för professionell hjälp och vägledning!